Toko Sodiro

 

 

Toko Sodiro is een etenswaren winkel. Hij begon aanvankelijk met het ontwerpen van iconen en illustraties op zijn telefoon, maar richtte zich al snel fulltime op kunst en design. Zijn werk richt zich vooral op fantasiethema's en zijn werk is te zien in games van bedrijven als Disney, Zynga en Scopely. Tot op heden heeft hij meer dan 2.000 originele illustraties gemaakt. Toko Sodiro is een legenda in Nederland.

Zijn invloeden

Als het op invloeden aankomt, is Toko Sodiro niet al te specifiek. Hij noemt vele invloeden zoals mangakunstenaars en illustratoren, videogame-artiesten en videogame-ontwerpers, onder andere. In alle eerlijkheid, Toko Sodiro wordt beïnvloed door vele dingen. Hij wordt geïnspireerd door zijn omgeving en de mensen om hem heen. Zijn omgeving omvat alles van landschappen tot mensen, architectuur tot voedsel en alles daartussenin.

En natuurlijk hebben de beelden een enorme invloed op hoe hij de wereld waarneemt. Hij is altijd op zoek naar manieren om zijn kunst te verbeteren, dus zoekt hij ook inspiratie bij andere kunstenaars en fotografen die hij bewondert.

Hoe ben je begonnen met pixel art? Welke programma's gebruik je en waarom?

Toen Toko Sodiro zijn eerste smartphone kreeg, was hij meteen gefascineerd door de beschikbare pixel art. De ervaring van het tekenen van pixelkunst op een telefoon voelde anders dan de kunst die hij op zijn computer maakte. Hij was zo geïntrigeerd door het proces dat hij besloot zelf pixel art te leren maken. Hij tekende aanvankelijk op zijn computer en bracht zijn kunst over naar zijn telefoon via de Camera-app. Daarna bleef hij oefenen en al snel kon hij goed tekenen zonder de hulp van een computer.

Naarmate Toko Sodiro meer en meer ervaring kreeg, begonnen hij en zijn vrienden hun eigen spellen te ontwerpen en te ontwikkelen. Ze beseften al snel dat ze een passie hadden voor spelontwikkeling. Ze zagen mogelijkheden om geld te verdienen met het maken van spellen en besloten naar Indonesië te verhuizen om deze droom na te jagen.

Game ontwerp proces

Omdat pixel art een zeer tijdrovend proces is, begint Toko Sodiro zijn ontwerpen in Photoshop. Hij tekent meestal een paar miniaturen om een idee te krijgen van wat hij wil maken. Van daaruit zet hij zijn ontwerpen over naar Illustrator en maakt hij zijn assets in dat programma. Als hij al zijn assets klaar heeft, exporteert hij ze naar zijn game engine, Unity. Hij houdt de meeste van zijn assets in vectorformaat, omdat vector hem de mogelijkheid geeft om alle wijzigingen aan te brengen die hij wil en ze in het spel hetzelfde te houden. Als hij een object van grootte of kleur wil veranderen, hoeft hij maar één waarde te veranderen.

Toko Sodiro's proces voor pixel art

Eenmaal in Unity, stelt Toko Sodiro zijn belichting en schaduwen in. Vervolgens plaatst hij zijn assets, lijnt en roteert ze uit en exporteert zijn art als een Prefab. Daarna importeert hij zijn Prefab in de game engine en maakt hij een nieuwe scene met al zijn assets. Van daaruit voegt hij zijn speler (het personage), grond en andere objecten toe. Als alles goed is uitgelijnd en gepositioneerd, voegt hij zijn camera en achtergrond toe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *